napęd elektryczny

W środowisku posiadaczy rowerów towarowych regularnie powraca temat „elektryfikacji” posiadanego sprzęu z klasycznym napędem. Przeróbka roweru Babboe na wspomagany elektrycznie nie jest niestety szczególnie prostą sprawą. W każdym z modeli napęd elektryczny daje się jednak zamontować i to na kilka różnych sposobów. Postaram się po kolei przedstawić dostępne w tym zakresie opcje.

Należy zacząć od pewnej oczywistości – zgodnie z polskim prawem rowerem jest pojazd napędzany siłą ludzkich mięśni, który może być wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny o mocy do 250W. Wspomaganie musi mieć jednak dodatkowe zabezpieczenia – powinien się odłączać przy hamowaniu, a także po przekroczeniu prędkości 25km/h. To oznacza, że oprócz montażu silnika należy pamiętać o instalacji odpowiednich dla danego typu napędu elektrycznego czujników na manetce i korbie. W przeciwnym razie rower towarowy stanie się z formalnego punktu widzenia motorowerem.

Opcja 1 – napęd elektryczny w piaście koła

W Babboe nie do końca wchodzi w grę niestety prosta wymiana tylnego czy przedniego koła na wyposażone w silnik. W przypadku Babboe City rama jest fabrycznie przeznaczona tylko do montażu hamulców rolkowych, podczas gdy silnikowi elektrycznemu w piaście mogą towarzyszyć hamulce tarczowe albo szczękowe (dla których nie ma mocowań), ale nie rolkowe. W przypadku rowerów trójkołowych – Big lub Curve – w grę wchodziłoby wyłącznie tylne koło, ale występuje tam ten sam problem.

Oczywiście możliwa jest przeróbka np. montaż adaptera do hamulców hydraulicznych, oczywiście wymaga to nieco więcej zachodu. Zwracam uwagę, że dospawanie mocowań hamulców nie jest niemożliwe, ale powoduje utratę gwarancji. Z kolei użytkowanie roweru elektrycznego tylko z jednym hamulcem w ogóle odpada z powodów bezpieczeństwa.

Opcja 2 – wymiana tyłu w rowerze

Alternatywa którą można najbezpieczniej zarekomendować polega na wymianie całej tylnej części roweru. Plus to relatywna łatwość elektryfikacji, minus to niestety koszty. Nie jest tajemnicą, że tylna, napędowa część roweru, odpowiada za większą część jego wartości. Wycena elektrycznego tyłu do roweru ustalana jest indywidualnie, normalnie nie ma tej pozycji w cenniku. Osoby potencjalnie zainteresowane zapraszamy zatem do kontaktu.

Opcja 3 – silnik centralny

Kolejna opcja, z której korzysta część naszych klientów to montaż silnika centralnego np. Bafang lub Pendix. Jest to wariant konkurencyjny cenowo, szczególnie jeśli wybierze się ten pierwszy silnik, dostępny na Aliexpress (oczywiście z całym ryzykiem związanym z gwarancją i ew. zwrotem), koszt modyfikacji wynosi w przedziale 3000-6000zł. Dodatkowy plus wiąże się z pozostawieniem przerzutki planetarnej z tyłu, nie ma również kłopotów z hamulcami.

Wciąż pozostają jednak dwa problemy. Pierwszy dotyczy tylko Bafanga – otóż jego korpus po zamontowaniu bardzo obniża prześwit pod ramą, do tego stopnia że istnieje ryzyko zahaczania o pokonywane krawężniki. Drugi problem jest jednak poważniejszy, mianowicie producent roweru stoi na stanowisku, że tego rodzaju poważna ingerencja w napęd skutkuje utratą gwarancji na ramę. Nie mieliśmy jak dotąd sporów tego rodzaju, nie mniej musicie być świadomi, że Babboe nie odpowiada za skutki samodzielnie przeprowadzonych modyfikacji roweru. Napęd elektryczny powoduje większe naprężenia konstrukcji i – szczególnie wadliwie zamontowany lub obsługiwany – może niekiedy spowodować uszkodzenia ramy.

 

Na koniec należałoby dodać, że zdarza nam się mieć poprezentacyjne rowery elektryczne w korzystnych cenach, zapraszamy zatem do regularnego zaglądania do naszego działu Outlet.

Oczywiście polecamy się w razie dalszych pytań.