Rowery towarowe rozwijają się w Polsce bardzo dynamicznie, ale cały ten rozwój miał do tej pory charakter prawie wyłącznie oddolny. Inaczej niż w Niemczech czy Austrii, gdzie do wzrostu liczby rowerów cargo bardzo poważnie podchodzą zarówno rząd (choćby niemiecki projekt „Ich ersetze ein Auto”), jak i lokalne samorządy (np. dopłaty do zakupu rowerów towarowych). Zaangażowanie państwa i samorządów ma zresztą silne przełożenie, co widać choćby po liczbie rowerów towarowych na ulicach oraz istnieniu sklepów wyspecjalizowanych właśnie w tym segmencie rynku. Tymczasem w Polsce brakowało silniejszego udziału władz w promocji cargo. Pierwszą jaskółką zmian są rowery towarowe, pojawiające się od 2 lat w systemach roweru publicznego firmy NextBike. Za to bieżący rok można uznać w tej sprawie za przełomowy, w marcu tego roku wystartował bowiem projekt CoBiUM – Cargo bikes in urban mobility, finansowanego z funduszy UE w ramach programu Interreg.
Projekt CoBiUM wszedł już w fazę realizacji.
Liderem jest szwedzkie miasto Växjö (Szwecja), a uczestniczą w nim także Agencja Energii Południowo-Wschodniej Szwecji, Duńskie Biuro Turystyki Rowerowej, Uniwersytet w Greifswaldzie (Niemcy) oraz Słupsk i Gdynia. Dla polskich miast uczestnictwo w projekcie oznacza tak naprawdę postawienie pierwszych kroków we wprowadzaniu rowerów towarowych. Projekt ma potrwać 3 lata i adresowany jest – inaczej niż np. znany gdzieniegdzie projekt CycleLogistics – do wszystkich potencjalnych grup użytkowników: osób prywatnych, firm oraz jednostek sektora publicznego. Projekt CoBiUM jest bardzo ambitny, autorzy projektu postawili bowiem za cel zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i ruchu samochodowego, przez zwiększenie użycia rowerów towarowych. Ma to podnieść jakość życia w miastach uczestniczących w projekcie. Na realizację projektu jego uczestniczy otrzymali łącznie imponującą kwotę 1.823.470,00€, z czego na polskie miasta Gdynię i Słupsk przypada po nieco ponad 200.000,00€. Właśnie Gdynia, która otrzymała na realizację projektu 247.343,81€ wydaje się być najbardziej zaawansowana w realizacji projektu, gdyż pierwsze postępowanie na zakup rowerów zostało ogłoszone.
I najważniejsze – rowery są w drodze.
Chociaż założenia brzmią szumnie to sukcesem będzie już samo tylko uczynienie rowerów cargo bardziej widocznymi w przestrzeni miast. Może skłoni to kolejne małe firmy i rodziny do przesiadki na rower. Czyżby projekt CoBiUM miał być przełomem, który spowoduje że rowery towarowe masowo zaleją ulice polskich miast? Oby tak się stało.
Szczególnie cieszy nas, że w pierwszym ogłoszonym w ramach projektu postępowaniu na zakup rowerów towarowych z pomocniczym napędem elektrycznym wybrane zostały pojazdy marki Babboe i to aż 5 różnych modeli: Babboe City-E, City-E Cargo, Big-E, Transporter-E i Dog-E. Wszystkie pojawią się w Gdyni już we wrześniu b.r. i wyposażone będą w dość szeroki pakiet akcesoriów, podnoszących ich funkcjonalność. Na pewno pochwalimy się wkrótce ich zdjęciami.